AquaTektur 5 w Japonii – koncepcje uczestników.

Pobierz tutaj aplikację Flash Player (linked)

AquaTektur #5 – Private Water

Łazienka w dialogu kultur

 Japonia 2008. Kultura kąpieli ma w tym kraju głębokie korzenie, na co wpływ miały niewątpliwie gorące źródła Japonii: Inspirujące miejsce na piątą edycję warsztatów AquaTektur.

Na zaproszenie marki Axor firmy Hansgrohe SE, jedenastu znanych architektów z Japonii, Singapuru i Europy spotkało się na jednej z japońskich wysp, aby dyskutować o nowych rozwiązaniach łazienkowych odpowiadających na współczesne potrzeby. Intensywna wymiana poglądów zabarwiona różnorodnością kultur i tradycji w podejściu do wody zainspirowała uczestników warsztatów do rozwinięcia nowych koncepcji architektury łazienkowej. Cykl warsztatów AquaTektur jest inicjatywą marki Axor służącą rozwijaniu wspólnie z gronem twórców z całego świata nowych perspektywicznych rozwiązań dla łazienki przyszłości. 

Wielofunkcyjność: łazienka w centrum

W swoich wizjach przyszłości architekci, głównie z Europy, wykroczyli dalece poza przyjęte w architekturze łazienkowej, utarte schematy. Jak można poszerzyć dotychczasowe granice łazienki w aspekcie przestrzeni? Przy pomocy przestrzennej kapsuły podwieszonej u fasady? Raz pełni ona rolę ogrodu zimowego, a raz łazienki – i jest równie wielofunkcyjna jak naszkicowany przez innego architekta moduł, który przy udziale rozwiązań hightech zmienia prysznic i kąpiel w zmysłowe doznanie ... Głównym założeniem innych projektów było możliwie jak najbardziej płynne przenikanie się stref mieszkalnej i łazienkowej, np. w postaci ruchomej scenerii albo integracji łazienki z pokojem dziennym. 

Doświadczenie natury, redukcja, kontemplacja

Połączenie z naturą, ze światem zewnętrznym i pierwotny kontakt z wodą to powracające założenia w koncepcjach łazienki jutra. Tak powstały takie projekty, jak przenośna „łazienka Namadów” czy półprzeźroczysta kabina łazienkowa z widokiem na świat zewnętrzny. Idea redukcji formy zaadaptowana na potrzeby przestrzeni łazienkowej, rozumianej jako miejsce medytacji, także znalazła swój wyraz w projektach. 

Dialog kultur i regionalne wartości

„AquaTektur stanowi dla marki Axor architektoniczny fundament pod przyszłe innowacje, w najlepszym tego słowa znaczeniu, ponieważ ewolucja łazienki to proces wymagający nieustannie nowych pomysłów”, wyjaśnia Philippe Grohe, szef marki Axor. Międzykulturowy dialog podczas warsztatów AquaTektur pozwala zrozumieć szczególne dla danego regionu wartości, którym należy się respekt w łazience, rozumianej jako intymna przestrzeń dobrostanu.

AquaTektur 5: uczestnicy

Kalin Cakov, cakov-makara s.r.o., Bratysława
Felix Robbins, Make, Londyn
Markus Sporer, Benthem Crouwel, Aachen/Amsterdam
Jacek Syropolski, APA Kuryłowicz & Associates, Warszawa
Francisco Villeda, JDS – Julien de Smedt Architects, Kopenhaga
Kazuhiro Kojima, CAt Coelacanth and Associates, Tokio
Kazuko Akamatsu, CAt Coelacanth and Associates, Tokio
Taira Nishizawa, Taira Nishizawa Architects, Tokio
Takaharu Tezuka, Tezuka Architects, Tokio
Wong Mun Summ, WOHA, Singapur
Erwin Viray, Singapur

Hansgrohe korzysta z plików cookie, aby zapewnić Ci najlepszy możliwy serwis. Przeglądając dalej tę stronę bez zmiany swoich ustawień, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookie.

   

OK